Błędnik zmylony rezonansem

23 września 2011, 12:43

Wiadomo już, czemu wiele osób w czasie wykonywania rezonansu magnetycznego lub podczas wyciągania ze skanera doświadcza oczopląsu. Silne pole magnetyczne wprawia w ruch endolimfę wypełniającą kanały błędnika (Current Biology).



Gołębie lecą szybciej przez zanieczyszczone powietrze

22 stycznia 2016, 11:56

Gołębie pocztowe szybciej wracają do gołębnika, gdy powietrze jest zanieczyszczone.


Podziemne, lecz kolorowe

22 czerwca 2009, 10:25

Płazy beznogie (Gymnophiona) żyją w glebie lub ściółce w strefie tropikalnej. Choć wydawałoby się, że sygnały wzrokowe są im w takich warunkach niepotrzebne, zwłaszcza że nie mają w ogóle oczu lub są one szczątkowe, niektóre gatunki pokrywają jaskrawe pasy, a inne są jednolicie żółte, różowe bądź niebieskie (Journal of Evolutionary Biology).


Mruganie aktywnie wspomaga uwagę

31 grudnia 2012, 07:24

Ludzie mrugają bardzo często, o wiele częściej, niż to konieczne, by nawilżyć gałkę oczną. Mrugając ok. 15-20 razy na minutę, aż 10% czasu na jawie spędzamy z zamkniętymi oczami. Japońscy naukowcy uważają, że pomaga nam to zebrać myśli i skupić się na otaczającym świecie.


Lepiej wsłuchiwać się w emocje niż je oglądać

11 października 2017, 05:09

Ludzie trafniej odczytują emocje innych, kiedy słuchają, nie patrząc.


Płyta gramofonowa

Zmysły oszukują mózg

12 kwietnia 2007, 15:13

Zmysły wydają się ze sobą ściślej połączone niż do tej pory sądzono. Kombinując ze sobą bodźce, można więc dość łatwo oszukać mózg. Doświadczamy wtedy rzeczy, które w rzeczywistości nie miały w ogóle miejsca.


Jak się nastawisz, tyle zobaczysz

29 kwietnia 2010, 09:32

Ludzie widzą lepiej, gdy eksperymentalnie wytworzy się w nich takie nastawienie. Wg psychologów, oczekiwania naprawdę zwiększają ostrość widzenia, a nie zwiększają czujność czy motywację do koncentrowania się na obiektach (Psychological Science).


Szkoła

Dekoracje rozpraszają uczniów

28 maja 2014, 12:37

Naukowcy z Carnegie Mellon University poinformowali, że bogato ozdobione klasy w szkołach rozpraszają uwagę dzieci i powodują, że gorzej się one uczą. Anna V. Fisher, Karrie E. Godwin i Howard Seltman badali, w jaki sposób ozdobione ściany w klasach wpływają na skupienie się dzieci i ich zdolność do nauczenia się


Nowoczesne insektycydy uszkadzają mózg pszczoły miodnej, uniemożliwiając jej nawigację

17 sierpnia 2022, 09:03

Po raz pierwszy wykazano, że u pszczoły miodnej wystawionej na kontakt z nowoczesnymi pestycydami – sulfoxaflorem i imidakloprydem – dochodzi do uszkodzenia funkcji optomotorycznych, przez co zwierzę nie jest w stanie utrzymać ruchu w linii prostej. Dochodzi przy tym do uszkodzenia komórek mózgu oraz deregulacji genów odpowiadających za oczyszczanie organizmu z toksyn


Internet gimnastykuje mózg staruszków

15 października 2008, 09:44

Surfowanie po Internecie jest dla mózgu dorosłych w średnim i podeszłym wieku lepsze od czytania książek. Siłę oddziaływania Sieci można porównać do skuteczności rozwiązywania krzyżówek i układania puzzli. Przeglądanie stron WWW stymuluje większe obszary mózgu niż uznawane za stosunkowo bierną czynność czytanie (American Journal of Geriatric Psychiatry).


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy